Sådan skaber du engagement naturligt med dine SEO tekster!

Der er mange tilgange til linkbuilding og mange metoder derude, på forskellige niveauer – nogle mere skalerbare end andre, og nogle mere omkostningsfulde end andre.

Men af de afgørende koncepter er en af dem at skabe linkbare aktiver – og hvad er et linkbart aktivt? Et linkbart aktiv er enhver del af et website som dets eget publikum anser for at være værd at citere og referere til, og dermed organisk skabe links til.

Det, der kan gøre det værd for folk at citere denne resource, kan være mange ting – mennesker, begivenheder, eller andet indhold der er interessant for det pågældende marked, man målretter sig mod.

Dette er altså et afgørende aspekt af et website, da disse resourcer som folk finder værd at citere, er de aktiver som vil skabe vækst for websitet og øge dets synlighed og tilstedeværelse ”af sig selv”, så snart aktivet er der.

Linkbare aktiver vil tiltrække links, styrke en hjemmeside’s brand, og skabe flere interesserede følgere som eventuelt kan blive til interesserede kunder eller samarbejdspartnere for virksomheden, og alt dette kommer ned til engagement og omtale, som i sidste ende vil gøre hjemmesiden mere synlig på søgemaskiner og sociale medier.

For at afklare hvordan linkbare aktiver virker, vil vi gennemgå adskillige eksempler på det i praksis, og på hvordan man kan promovere de forskellige typer af indhold og gå i gang med at skabe aktiver.

Find eksisterende stærke sider

Indholdssider der kunne være kandidater for at blive linkbare aktiver, kunne f.eks. være gennemarbejdede blogindlæg, indhold hvor du bruger bidrag fra publikum, produktsider med uddybende og interessant information, eller sågar forum indlæg med en masse bidrag og relevant diskussion.

Dette kræver selvfølgelig, at ens koncept ikke er helt nyopstartet, og at man som minimum har en smule indhold, med en vis mængde eksponeringer.

  • En måde at finde frem til disse hvilende stærke sider med det samme er at gå ind på Google Webmaster Tools og sortere din hjemmesides sider efter mest linkede sider
  • En anden måde er at benytte Google Analytics til at sortere dine hjemmesides sider efter sider med højeste brugeraktivitet, derunder mest relevant antal visninger/besøg.

Princippet er at finde frem til de sider, som gennem de frie markedskræfter, beviser sig selv i praksis – som folk stemmer på med deres handlinger, hvad enten det er at citere og referere til siden andre steder på nettet, eller blot dele den på andre måder, eller klikke sig igennem til den specifikke artikel fra den side.

Konsekvensen vil således også kunne ses gennem besøgsaktiviteten i form af et højt besøgs/visningsantal.

De stærke sider du finder frem til med disse metoder, hvad end det er de sider du selv synes bedst om eller ej, er de indholdssider du skal investere i – det at de allerede refereres til og har et højt aktivitetsniveau, uden at du har haft specielt fokus på dem, indikerer et latent potentiale, som kunne indfries hvis du aktivt havde fokus på at promovere dem.

En måde du skal investere i dem på er ved at optimere selve siden eller indlægget – designet, brugbarheden, længden, indhold af CTA’er, sociale integrationer, interne links til andre sider på dit site.

Prøv samtidig at kigge nærmere på, hvorfor folk linker til siden, hvad de finder brugbart ved den, og hvad de siger om den. Dette vil give indsigt i hvad du har gjort rigtigt og gøre det væsentligt nemmere at reproducere.

Det næste trin er at begynde aktivt at promovere disse stærke sider – byg links til dem og skriv indhold der promoverer dem på andres nyhedssider f.eks. Den indsigt du har fået, ved at kigge på hvad der har tiltrukket folk til de sider i forvejen og fået dem til at referere til og dele dem, kan du bruge som basis for at formulere værditilbuddet i dine promoveringstekster på andre sider, for dette indhold.

Skab linkbare aktiver ved at skabe nyt indhold

Hvis du addresserer de mangler der er ved det mest populære indhold, der allerede eksisterer omkring dit emne og som kan findes gennem relevante søgninger, bringer du værdi på bordet, som vil gøre det relevant for folk at citere dit indhold fremfor andet.

Dette kan gøres gennem en proces hvor du blander research og kreativitet; kig på hvad der allerede eksisterer, eller ting der relaterer til dit emne, og lav selv noget indhold ud fra hvad der mangler i disse resourcer.

Prøv f.eks. disse tilgange:

  • Søg på dit emne på Google, og kig på artiklerne fra resultatsiderne. Find nogle mangler ved hver artikel, og skriv en liste over disse mangler. Opbyg din egen artikel, ud fra hvad der mangler i disse andre populære artikler.
  • Søg på Google Trends på dit område eller emne, og find søgetermer der er i vækst gennem ”relaterede søgninger” under ”stigende”. Disse øgninger kan du bruge til at få idéer til underemner og konkrete problemstillinger at opbygge indhold og resourcer omkring.
  • Brug Google’s Keyword Planner til at få nye søgeordsideer baseret på emnet, og sorter efter lokal volumen. Her kan du få en masse blandede forslag gennem relaterede søgninger der vil kunne give nye idéer – se, hvad der er i resultatsiderne hvis du finder nogle interessante søgninger, og brug samme tilgang til at skabe indhold der dækker de mangler der er hos eksisterende indhold.

Udvid formålet med dit indhold

Optimer til søgning

Nogle gange har du noget indhold, hvor du selv vil kunne gå ind og optimere siden til at blive mere målrettet mod relevante og specifikke søgetermer. Tænk på søgetermer og rankabillity i forhold til at andre der linker over til dit indhold som regel vil bruge sidens titel som ankertekst for deres link.

Fokus på dit brand

Sørg for at fremhæve dit brand relevante steder i dit indhold; når du driver traffik ind på siden, er det vigtigt at folk, der eventuelt ikke kender dig i forvejen, får en klar besked om hvem der er bag ved indholdet, undervejs i processen.

Integration af sociale handlinger

Omstrukturer og tænk på hvordan du kan optimere knapper til at foretage sociale delinger og andre sociale handlinger i dit indhold – giv trafik fra søgemaskiner m.m. mulighed for at blive engagerede brugere, ved at interagere direkte i indholdet.

Opdatering af CTA’er

Hvilke CTA’er der er relevante afhænger ikke kun af artiklen men også tidspunktet og de resultater du har fået indtil videre. Gå tilbage i tiden og opdatere CTA’er i gammelt indhold med nye relevante tilbud, eller med tilbud du har produceret i mellemtiden der er mere relevante for dem der læser artiklen end den oprindelige CTA.

Skræddersyede kategorier

Høj-kvalitets resourcesider, hvor du linker over til stærkt resourcefulde sider, vil ofte kunne medføre bogmærkninger og delinger af siden såfremt målgruppen finder linskne på siden meget brugbare.

Det giver et overblik over resourcer, de måske vil tjekke ud på et andet tidspunkt, men de færreste har tid til at gennemgå eller læse det hele på en gang. De starter måske med at læse titlerne, og kigge på et par af eksemplerne, og virker det tiltalende, regner man med der er mere værdi at hente, hvorfor man ikke vil glemme URL’en.

Nyhedsstemmefunktion

Nyhedsstemmefunktioner har flere fordele, men giver bedst mening at implementere der, hvor man har et stærkt engageret publikum i forvejen, som er interesseret i at deltage, interagere med indhold og hvor man eventuelt har adskillige bidragsydere, som selv bidrager med indhold.

Det smarte her, er at man ved at indføre en stemmefunktion til indlæg, skaber et incitament for engagement hos publikummet, da de bidragsydere der skriver indlæg på siden, er interesserede i at promovere deres eget indhold og motivere andre til at synes godt om det og stemme på det.

Men hvis man først bruger energi på at udvikle en sådan funktion, giver det kun så meget mere mening at skubbe tingene i gang og aktivt provovere den og tiltrække nyt publikum.

  • eks. kan man gå igang med at pitche sit site til blogs der allerede har linket til det i forvejen, hvor emnet er relevant. Her kan man f.eks. foreslå dem at inkludere et link til ens site i deres blogroll. Siden vil tilbyde værdi i form af nye artikler der er relevante for den industri i har tilfælles fra mange forskellige kilder, hvilket giver reel værdi.
  • Links fra sider med resourcer indenfor industrien. Sider der henviser til resourcer indenfor samme industri vil sikkert have en interesse i at linke over til jeres resource, såfremt den inkluderer og samler en masse indhold, der kan have relevans som resource.
  • Få presseomtale. At få links fra nyhedssider med mange engagerede læsere, kan være en afgørende og meget effektiv måde at få store mængder traffik ind på dit site. Samtidig kan en sådan anbefaling fra en autoritær kilde opfordre andre til at skrive om dit site. Denne proces kan du eventuelt selv sætte skub i ved at lave en liste over dem, der deler nyhedsartikler omkring din side, og henvende dig til dem der har blogs og bede de, om at linke til dit site.