Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization og på dansk: Søgemaskineoptimering.

SEO handler om at optimere sin hjemmeside, så den kommer højt op i søgeresultaterne på Google, da det typisk er her, der kan genereres mest relevant trafik og derved flere kunder og brugere digitalt til dit koncept.

Hvis du overvejer at bestille SEO, så læs mere på vores ydelsesside for SEO her.

Hvordan virker SEO?

Google er gået fra at være en simpel søgemaskine, som sorterede søgeresultater efter nogle metoder, som var lette for SEO specialister at benytte og manipulere Google med.

Men den tid er forbi!

Google har siden den tid lukket deres PageRank algoritmen, som de ellers brugte til at vurdere hjemmesidernes relevans målt på mængden af backlinks.

Nu vurderer Google din hjemmeside ud fra tusindevis af faktorer, hvor mange af dem er hemmelige, men det vi ved er, at Google prioriterer kvalitetsindhold og brancherelevante backlinks med en høj domain authority og trust score.

Hvis du vil læse mere om SEO i 2017 og hvad SEO er, kan du læse vores artikel her.

I dag benytter Google RankBrain og algoritmiske opdateringer som Google Penguin, Google Panda og Google Phantom.

Du kan læse vores artikel om de forskellige essentielle opdateringer fra Google her.

Det som man skal forstå i forbindelse med SEO er, at det altid vil være det bedste koncept, som vil vinde digitalt. Al ekstern linkbuilding og SEO optimering vil kun have den ønskede effekt, hvis der er er styr på budskabet, som skal markedsføres.

Man skal ikke tænke på SEO som noget, der lige skal gøres i farten, for sådan fungerer det ikke.  SEO er en længerevarende proces og løbende optimering af din hjemmeside. Der er høj konkurrence på internettet og derfor kan man arbejde med SEO hele tiden – det handler om at være nytænkende og kreativ, men samtidig at kunne levere kvalitetsindhold til de besøgende.

Tiderne hvor man alene kunne fokusere på SEO tekster med høj domain densitet er for længst fortid.

Sådan bør du tænke SEO!

Start med at definere dit koncept ud fra en grundig SEO analyse og konkurrenceanalyse digitalt.

Konkluder herefter på:

  • Hvorfor dine kunder bør vælge dig, og hvorfor din virksomhed eksisterer i det hele taget. Hvad er formålet?
  • Hvordan du vil skabe værdi for dine kunder og brugere?
  • Hvad det er du kan, som dine konkurrenter ikke kan. Hvad er dine specialer?

Når du først har gjort klart, hvorfor du eksisterer med din virksomhed, har dine kunder noget at relatere til. Dermed er du ikke bare endnu en virksomhed, som sælger et produkt. Folk køber hvorfor du gør det du gør, og ikke blot hvad du sælger af produkter.

Det handler om værdiskabelse og efterspørgsel.

Tag fx Apple som eksempel på en virksomhed, som er meget klar i kommunikationen af deres brand. Du er ikke i tvivl om, hvad Apple står for: Kvalitet, design og brugervenlighed. Det er det, de står for. Det er det, du forventer som kunde, og det er det du får. Dette har Apple tænkt meget over og det er også hvad de kommunikerer med deres overordnet SEO strategi.

Hvis du nu kigger på computerbrandet Dell, hvad vil du så mene, at de står for som virksomhed? Ved du noget om den nyeste Dell produkt? Det gør de færreste.

Men du har garanteret hørt om Apples nyeste iPhone, Macbook, iMac, osv. Netop denne værdi har de skabt med en god markedsføringsstrategi kombineret med en meget god SEO strategi der gør at deres koncept er overalt digitalt.

Google ser alt mht. SEO (næsten):

Google måler og vurderer din hjemmeside på kvalitetsfaktorer, som du kan optimere din hjemmeside på. Det kaldes onsite optimering.

Din bounce rate skal gerne være lav, og din trafik skal være relevant. Hvis alle hopper væk fra din side så snart de besøger den, så har du et problem. Derfor skal du optimere dit webdesign efter data i Google Analytics.

UEO (User Experience Optimization) er en stor del af SEO i dag, så SEO er meget mere end bare søgemaskineoptimering som nævnt tidligere.

Google gennemlæser dit indhold på din hjemmeside og kan i dag godt forstå, hvad dit indhold handler om. Få altid udarbejdet en grundig søgeordsanalyse i forbindelse med din tekstforfatning, som altid skal have et formål og en målgruppe.

Et godt trick er at skrive sine SEO tekster efter APP-koncepter, som fungerer således:

  1. Agreement. Den første del af din tekst skal lægge op til en agreement med læseren. Her kan du stille et spørgsmål, som læseren kan relatere til.
  2. Promise. Gennemgå hvad læseren får ud af at læse videre i din tekst, som belyser den agreement, du netop har præsenteret læseren for.
  3. Preview. Kom her med din dybdegående tekst, som skaber værdi og læser et problem for læseren.

Det er også vigtigt at skrive dine tekster, der giver de besøgende værdi. Før i tiden kunne man skrive tekster, som var rettet imod maskiner, men dette er ikke tilfældet længere. Google har nemlig lært af dette – og det giver netop også mere værdi i at skrive til en rigtig person og ikke til søgemaskinerne.

Linkbuilding

Ved du ikke, hvad linkbuilding er, så læs vores artikel “Hvad er linkbuilding?“.

Linkbuilding er et af de mest centrale områder inden for online markedsføring, da Google er bygget op omkring links. Googles evne til at navigere i relevansen og kvaliteten af organiske søgeresultater, var i sin tid det, der gav Google forspringet fra eksempelvis Yahoo.

Læs mere om, hvorfor Google slog Yahoo i sin tid her.

Her kan nævnes deres tidligere PageRank system, som målte værdien af en hjemmeside ud fra hvor mange do-follow backlinks siden havde pegende ind på sig.

PageRank pointsystemet fra 1 til 10 er nu erstattet af artificial intelligens i form af RankBrain, algoritmiske opdateringer som Google Penguin, Google Panda og Google Phantom. Bliv klogere på Googles vigtige opdateringer her.

Formålet med disse algoritmiske opdateringer fra Googles side er at sikre, at de bedste søgeresultater prioriteres. Google er afhængig af at vise de bedste og mest relevante søgeresultater for sine milliarder af brugere dagligt.

Er linkbuilding fortsat den vigtigte faktor i forhold til SEO?

Ja! Linkbuilding bygget på en dybdegående linkstrategi med brancherelevans og analyse af PR, DA og PA, kan gøre hele forskellen for en virksomhed digitalt.

Tidligere handlede linkbuilding om mængde og kvantitet, og det er der stadig mange SEO bureauer, som arbejder i nu, selvom det i værste fald kan skade din hjemmeside.

Sådan skal du gøre:

  • Sørg altid for at arbejde sammen med et professionelt SEO bureau, som kan vise seriøse cases fra virksomheder, som har reel omsætning.
  • Fokuser på værdiskabelse for dine brugere internt og eksternt. Hjælp din kunder så meget som muligt på de landingssider, der links til. Dit budskab skal være klart, og den trafik der trækkes til dit website via linkbuilding skal være relevant, så du opnår en god bounce rate <30% og en høj konverteringsrate.
  • Websites der linker over til dig do-follow skal have en høj Trust Score, Domain Authority og såvidt muligt være brancherelevante.
  • Undgå til enhver tid nemme løsninger og black-hat SEO.

Vi håber at du fik et bedre indblik i hvad SEO er for en størrelse og hvordan du i fremtiden skal gribe det an. Der er stadig et hav af værktøjer som løbende bliver opdaterede når man arbejder med SEO, men hele grundlaget og fundamentet ændrer sig aldrig drastisk.

Da SEO hele tiden er i en dynamisk udvikling, er det lettest at følge med digitalt på de troværdige sider, der hver dag kommer med artikler og nyheder omkring SEO, så du kan få et bedre og dybere indblik på det spørgsmål, som mange går med – nemlig “Hvad er SEO?”

Følg med på vores hjemmeside, hvor vi løbende også vil udgive nyheder og indlæg omkring SEO – ellers kan du altid tilmelde dig vores nyhedsbrev, så du kan få dem leveret lige i din indbakke!