Hvorfor mister din webshop kunder?

Hvis din virksomhed har en webshop, så kan jeg, med sikkerhed, sige at den mister kunder på daglig basis.

Hvorfor er jeg så sikker? Fordi det samme gælder for alle andre webshops. Baymard Institute fastslår at næsten 70% af online kunder efterlader deres kurv, uden at fuldføre et køb.

Det er, naturligvis, umuligt at komme med en altomfattende løsning på problemet for webshops. Derfor vil denne artikel vil gennemgå de største faktorer og hvordan den enkelte virksomhed kan gribe dem an. Til sidst, runder vi af med en opsumering af hvordan du kan holde på kunderne, i en højere grad.

Forladt kurv, Online shopping, Webshop, online butik, Hvorfor efterlader kunderne deres kurv.

Segmenter af besøgende

Mange af de faktorer som kan lede kunder til at afbryde deres køb eller efterlade deres kurv finder sted på selve hjemmesiden. Med udgangspunkt i grafik herover, kan vi se 4 grupperinger af tendenser:

  1. Hjemmesidens stabilitet, layout og købsproces
  2. Priser
  3. Sikkerheden ved brugen af en webshop
  4. Potentielle kunder der oser eller har besluttet sig for ikke at købe

Nu hvor vi har et bredt overblik, over de problemer der præger evnen til at lukke et salg, så er det relevant at dele disse grupper op i hvilke der finder sted på webshoppens eget domæne, og hvilke der bliver påvirket udefra.

Sidstnævnte afsnit vil også tilbyde metoder hvorpå du kan fange det flygtige, fjeder segment af kunder som bare var ude på at ose. Mange eksperter mener at man bare skal se bort fra dette nummer, men vi mener at de har et massivt potentiale.

Hvad kan du gøre på din hjemmeside?

På webshoppens eget domæne er det muligt at håndtere vores første (hjemmesiden) og tredje (sikkerheden) gruppe. Du undrer dig måske over, hvorfor priser ikke falder under dette afsnit. Det belyser vi i næste afsnit.

Som tallene fra grafen viser, så har en hjemmesides brugervenlighed og stabilitet en enorm påvirkning på de besøgendes oplevelse. Det er den oplevelse, der kan forhindre en besøgende i at blive en kunde. Her kan vi begynde at tale om konkrete tendenser – som efterladte kurve.

65% af fyldte webshop-kurve bliver efterladt, uden salg.

Den mest åbenlyse og nødvendige foranstaltning er funktionaliteten af hjemmesiden. Det burde ikke være nødvendigt at sige, men hvis din side ikke virker, så får du heller ikke nogle salg. Lad os ikke dvæle mere ved den.

En anden grund til de mange kurve, der bliver efterladt midt i de digitale butiksgange, er hvor let det er at komme gennem købsprocessen.

Op til 75% af kunderne forlader deres kurv, hvis de er tvunget til at registrere sig med den pågældende webshop.

Det kan derfor have stor effekt at give kunderne mulighed for at gennemføre køb ved at udfylde deres information i lettilgængelige formularer, i stedet for at presse dem til at registrere. Det er vigtigt at selve købsprocessen er så kort som muligt, da folk mange efterhånden er vant til 1 eller 2 trins køb på sider som Amazon.

En ydelse som mange tilbyder, og lige så mange glemmer, er muligheden for at gemme en vare, uden at tilføje den til ens kurv. Det kan bl.a. være i form af en ønskeliste eller en favoritliste. Disse gør det muligt for kunden at bogmærke en vare, uden forpligtelse. For butikken bliver det muligt at spore hvilke produkter der har størst interesse, og en lang række andre faktorer.

Tilgængelighed og overskuelighed er tendenser som webshops er nødt til at prioritere. Det er også relevant når det kommer til sikkerheden. Folk er, af gode grunde, meget påpasselige når det kommer til at dele deres betalingsinformation.

Derfor er det vigtigt at besøgende til din webshop bliver mødt med klare indikationer om niveauet af sikkerhed på din hjemmeside.

Den mest effektive metode, hvorpå du kan forsikre de mulige kunder, er ved at skilte med logoer fra de sikkerhedsforanstaltninger og certifikater din hjemmeside besidder.