HVAD ER INFLUENCER MARKEDSFØRING?

Influencer marketing er brugen af indflydelsesrige personer som en ambassadør og talsperson for et brand eller koncept.

Ikke at forveksle med celebrity marketing, så er influencer marketing almindelige mennesker med et stort netværk af følgere.

Det er effektivt fordi forbrugere har lettere ved at identificere sig med den pågældende livsstil, end de har med en reklame hvor Katy Perry nyder sin nye parfume.

Influencer markedsføring er mere lavpraktisk og åbner op for niche-målgrupper, da der kan findes influencers i næsten alle brancher.

blogger

INTERNETTETS INDFØDTE

Generation Y og Z har været med gennem denne transformation og har taget de sociale medier til sig som en del af deres identitet.

Her har man kontakt til sine venner og familie, og man deler ud af sit privatliv.

En platform, hvor forbrugerne deler private og intime øjeblikke med hinanden, er en drømme platform at annoncere på, netop fordi det er muligt at komme ind under huden på forbrugerne og nå dem, mens de har deres barriere nede.

For at gøre det helt klart, så handler det for virksomhederne om at få solgt deres varer eller ydelser – og hvordan gør de så det?

Som sagt, med tillid – forbrugerne køber når de føler at de kan stole på virksomheden bag produktet.

Men hvordan kan de det, hvis de ikke kender dem?

Det er her Influencers kommer ind i billedet. Der er måske en ambition om at vækste på et bestemt marked eller område.

Her er det muligt at finde den rette influencer, som kan skabe troværdighed for et brand gennem deres eget.

Det er vigtigt at give dem frihed til at være kreative, så de kan skabe relationer til brandet på en organisk facon.

STANDPUNKTET SKAL VÆRE TROVÆRDIGT

Forbrugere filtrerer kommercielt indhold fra, medmindre man taler til dem i øjenhøjde.

Ved valg af den rette influencer er det vigtigt at vurdere følgernes karakteristika, da det er dem, der målrettes efter.

Forbrugeren har en følelse af relation til influenceren, som formidler personligt, relevant indhold – det er dette forhold som vi ønsker at benytte i influencer markedsføring.

Troværdighed er alfa og omega for at få succes. Influencerne har skabt deres eget brand, og følgeren har tillid til dem.

Det kan derfor være svært at presse retningslinjer og brand identitet på influenceren. Det er som at bede McDonald’s om at forberede ens Happy Meal medium rare – man betaler for den pågældende stil.

Der er himmelvid forskel på, hvilke influencers man arbejder sammen med, og derfor skal man gøre sig en del forarbejde, inden man kaster sig ud i det.

MIKRO ELLER MAKRO

Skal man satse hele budgettet på en influencer med mere end 200.000 følgere, eller bør man, i stedet, fordele budgettet på flere små influencers?

Fordelen ved at bruge de store influencers er, at de har stor eksponering. Men eksponering er ikke lig med engagement.

Mikro influencers er interessante, da de har en nær relation til deres følgere. Dette forhold betyder at mikro influencers, som regel, har højere niveau af kommentarer og likes.

I sidste ende handler det om at anvende den løsning, som passer bedst til et givent brand eller kampagne.

Influencer markedsføring, influencer, digital markedsføring

Så hvordan finder man så den rette influencer?

Mange store influencers er tilknyttet et agentbureau, og det er også et godt sted at starte, når det kommer til at skabe sig et overblik. Der findes også en lang række gratis og betalte online ydelser, hvor det er muligt at søge efter influencers, baseret på værdier som antal følgere, interesser og meget mere.

Mikro influencers kan, med fordel, findes ved at vende søgningen på hovedet, og lave research på en niche-branche og finde influencers gennem deres forbindelse til denne.

Uanset metoden, så er tiden brugt på research mere værd end man måske skulle tro. At finde den rigtige influencer kan have en ekstrem positiv effekt, og det modsatte kan siges for dårligt partnerskab.

TRE VIGTIGE OVERVEJELSER

KPI’ER FOR SAMARBEJDET

Hvad er målet for samarbejdet?

Måles der på interaktioner, reach, eller noget helt tredje? Det er nødvendigt at opstille mål for resultater og KPI’er, som forventes af samarbejdet.

Det er vigtigt at skabe dialog om disse mål, med influenceren, inden et samarbejde kan begynde.

STRATEGIEN

Ligesom så meget anden markedsføring kan influencer markedsføring ikke stå alene – det kan, med fordel, forbindes med andre kampagner eller kanaler.

For erfarne influencers, er det også muligt at få input fra dem, mht. hvad der virker og hvilken fremgangsmåde der passer bedst til deres stil.

BUDGET

Influencer markedsføring skal ikke ses som et billigt alternativ – budgetter realistisk ud fra jeres målsætninger.

Tag i betragtning hvad rækkevidden er for en traditionel kampagne i et trykt medie, eller andre kanaler.

Influencers er ikke fjollede mennesker med for meget tid. De er professionelle, og det kan betale sig at lægge nogle penge i et samarbejde hvis man tager det seriøst.

AFSLUTTENDE ANBEFALING

Influencer marketing er et lukrativt marked, og det anbefales at søge hjælp hos et bureau, inden man kaster sig ud i det, hvis man ikke har nogen erfaring med denne type markedsføring.

Husk, at influenterne bliver opfattet som ambassadører, og deres gode og dårlige image kan smitte af på jeres brand.

Vælg med omhu – dyrest er ikke altid bedst.

TAKFORDI DU LÆSTE MED

Har du andre spørgsmål om influencers, eller behov for rådgivning om digital markedsføring?

Vi er specialister i online marketing og er klar til at rådgive og hjælpe dig med at optimere din hjemmesides synlighed.

Vi er her for at hjælpe – kontakt os gerne!