Gammel skrivemaskine

Professionelle skrivetips til online tekster

Et relevant spørgsmål for enhver der prøver at få det maksimale ud af sin online tilstedeværelse er, hvilke teknikker professionelle online tekstforfattere benytter sig af for at kommunikere deres budskab mest effektivt, hvad enten det er i forbindelse med din virksomheds hjemmeside, webshop eller blog.

Her vil vi gennemgå nogle grundlæggende, vigtige tilgange til at skrive som er fundamentet i online SEO tekster.

God digital marketing kommunikation eller ”SEO tekster”?

SEO tekster er ikke en genre for sig selv, men i virkeligheden blot gode marketing tekster og god kommunikation kombineret med grundlæggende indsigt i hvordan man søgemaskine optimerer.

Grundlæggende indsigt i hvordan man søgemaskine optimerer, er dog en størrelse der er meget dynamisk, grundet de konstante algoritmeændringer hos Google og hos de andre søgemaskiner. Der sker store ændringer fra år til år, og hele tiden.

For et par år siden var tankegangen i SEO tekster således i høj grad baseret på nødvendigheden af at skære ud i pap, hvilke termer artiklen handler om, ved at gentage de så mange af de samme keywords et højt antal gange i en tekst, for dermed at sende et stærkere signal om relevans på de termer, for at rangere højere.

Hvad er vigtigt i content i dag?

I dag, til gengæld, er intention konge: det er stadig vigtigt med en høj volumen af ord i ens content, men ikke fordi det er nødvendigt at gentage selekterede søgetermer et højt antal gange på en kunstig måde.

Vigtigheden af en høj volumen content handler nu i meget mere udpræget grad, om vigtigheden af at give tilstrækkelig mange brugbare informationer, altså give værdi ud. Dette fordi rangeringen af din side i høj grad vil være baseret på en måling af brugerens reaktion og tilfredshed med indholdet (læs vores artikler om RankBrain).

I stedet for at spørge om du har nok content, kan du altså spørge om du giver nok informationer ud til at gøre dit indhold relevant for en tilstrækkelig stor variation af forskellige søgeintentioner, der relaterer til emnerne i dit indhold. Giver du nok værdi til at fange folks opmærksomhed?

På samme tid er det i stigende grad af betydning, at appellere til meget specifikke (long tail) søgetermer, med mange ord kombinerede. Dette fordi, der generelt er mere information i omløb og der forventes resultater på meget specifikke søgninger.

At søgemaskine optimere i forhold til tekster eller content handler altså om hvordan man kommunikerer de vigtigste informationer ud på en hensigtsmæssig måde, og at man ved hvilke specifikke informationer der er vigtige at kommunikere ud i forhold til at konsolidere sin egen digitale tilstedeværelse.

Konkrete tips til gode tekster

 

  1. Brug en ordentlig struktur hvor du henholdsvis introducerer, har en primær diskussion, og en konklusion til sidst. Ligesom i en hvilken som helst anden tekst, i en hvilken som helst anden sammenhæng. At skrive online tekster er rettet mod brugere, ikke søgemaskiner.
  1. Brug afsnit der giver mening. Når du skriver dine tekster, handler det om at strukturere teksten efter en højere logik, og at gøre det nemt at forstå teksten. Opdel teksten i logisk sammenhængende afsnit.
  1. Brug overskrifter. Overskrifter giver både en synlig teaser på indeholder og sætter en struktur for underopdelinger af afsnittene, som gør det nemt at forholde sig til en enkelt del af teksten uden at læse det hele. Det fanger folks opmærksomhed. På samme tid er overskrifter, ligesom mange andre af disse skrivetips, i sig selv et ranking-signal som anses for at hæve kvaliteten af dit indhold.
  1. Skriv artiklerne i den rigtige længde. Du vil gerne have en længde på over 450 ord generelt, til normale artikler; kortere opdateringer skal helst heller ikke komme under 200-300 ord. Længere indhold med substans, som på samme tid er engagerende, skal gerne deles op i undersektioner med layout/design elementer, for at fastholde brugerens engagement – men dette er det absolut mest succesfulde indhold (1000+ ord).
  1. Opfordr brugere til at læse dit andet indhold, ved at inkludere links til det i dine artikler. Dette har både betydning i forhold til hvordan forskelligt indhold rangeres på din side (intern link struktur), og men grundlæggende er det en basal måde at øge brugerens dwell time – den tid de bruger på din side før de laver en ny søgning, som er et vigtigt kvalitetssignal til søgemaskinerne.
  1. Opdater med en fast og høj frekvens. Du kan ikke have et website der står stille i flere uger og få en god placering på søgemaskinerne. Lav konsekvente opdateringer af god kvalitet – for mange opdateringer af for lav kvalitet er heller ikke ønskeligt. Det skal være relevant, da det er læsernes reaktion der afgører effekten.
  1. Skriv meta descriptions. Meta descriptions er den tekst, søgemaskiner viser som en opsummering af din artikel, og er altså din kritiske chance, for at få folk overtalt til at klikke sig over på dit site. Det er ikke en teknikalitet, men din chance for at give en teaser på indholdet.

 

Fandt du denne artikel og disse tips brugbare? Del med dine venner og familie og skriv en kommentar 🙂

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *