SEO Guide: Google Panda, Google Penguin, Google Phantom?

SEO Guide? Bliv klogere på online markedsføring her!

Google laver konstant opdateringer på deres algoritmer, og faktisk foretager Google op mod 500-600 opdatering hvert eneste år. Læs med i denne SEO guide og bliv klogere på, hvad du skal gøre for ikke at komme i farezonen!

Det kan være svært som at følge med, og hvis du bliver ramt af en af disse opdateringer, kan konsekvenserne være katastrofale. Konsekvensen kan være at dit website forsvinder fra søgeresultaterne og du mister din kundetilstrømning.

De fleste af disse opdateringer er finjusteringer, som ikke altid er lige relevante at følge med i.

Men engang i mellem sker der større ændringer, som påvirker søgeresultaterne i høj grad, og som er relevante for den enkelte virksomheds og persons SEO strategi. Faktisk gør det en kæmpe forskel for din succes, om du er opdateret.

Derfor vil vi her gennemgå hvad de største af disse opdateringer er, og hvordan man skal tage højde for disse, for at lægge en strategi der giver de største resultater.

Ved at forstå de opdateringer Google har lavet, vil man kunne forstå ændringer der sker i rangeringer og mængden af organisk trafik man får til sin hjemmeside.

Denne viden er essentiel for at forbedre sin søgemaskine optimering og nå ud til flere kunder!

 

Mobilegeddon 2.0

Vigtigt: Mobilvenlighed er fundamentalt nu!

Google rullede oprindeligt sin største opdatering ud, som skulle fremme og opprioritere mobilvenlighed som rangeringsfaktor for søgninger foretaget fra mobiltelefoner, i April 2015.

Denne opdatering fik tilnavnet ”Mobilegeddon”, i en sarkastisk hentydning til at mange forventede mobil-venlige sider nu ville rangere dramatisk højere. Dette skete dog ikke med det samme, hvor ændringen var mere stille og rolig end forventet.

Ændringen var dog stadig et skridt i en tydelig retning, som i maj 2016 blev konsolideret yderligere, med endnu en algoritmeopdatering, der skulle fremme mobilvenligheden i mobile søgeresultater.

I 2016 har de fleste større sider dog opfattet og taget højde for den store mængde trafik der kommer fra mobile enheder, hvorfor mobilvenligt design allerede er standarden. Modsat vil man blive straffet endnu hårdere i mobile søgeresultater hvis der skulle være problemer med mobilvenligheden af ens design.

Dette eksisterer stadig som et problem for mindre websites.

Mobilvenligt design er essentielt i 2016, hvor mobile enheder nu driver 56% af al trafik til de største sites. På samme tid kan det nævnes at 77% af mobile søgninger sker i hjemmet eller på arbejdet og 94% af folk med smartphones søger efter lokale oplysninger på telefonen.

Centrale pointer

  • Mobil trafik dominerer i stigende grad internettet, og derfor begynder det at blive her, man skal have sit primære fokus
  • Websites mister allerede op til over halvdelen af deres trafik hvis de ikke optimerer, og ryger ud af søgeresultaterne

Handlingsplan

Tjek Googles værktøj til test af mobilvenlighed med det samme. Kør en test på dit site.

Her kan du læse Google’s retningslinjer for mobilvenlighed.

Tjekliste

  • Bruger du et mobilvenligt template?
  • Har du sørget for at fjerne irriterende pop-ups og overlays, som ikke vises korrekt på mobil?
  • Hvis du inkluderer video i dit indhold, sørger du så for at bruge HTML5 fremfor f.eks. Flash, der ikke kan vises på mobil?
  • Bruger du de rigtige tekststørrelser i dit indhold, der kan ses tydeligt på mobile enheder?

Har du problemer med din mobilvenlighed og har du brug for hjælp? Så få en gratis konsultation hos HelloSEO.

HelloSEO tilbyder professionel hjælp til on-site optimering og webdesign. Vi sørger for dit website fungerer optimalt og at så mange potentielle kunder som muligt, får den bedste oplevelse muligt.

Lad os hjælpe dig på vej!

 

AdWords omrokering

Udfordring nu: Flere betalte annoncer på voluminøse termer, og mere konkurrence imellem dem.

I februar 2016 lavede Google store ændringer i AdWords, som både påvirker organiske og betalte søgeresultater.

Den primære ændring der skete, var at AdWords annoncerne i højre side blev fjernede totalt, således at der nu er mindre kapacitet til annoncer på et normalt søgeresultat. Udover dette, skete der et hop fra at 2 og 3 annoncer i toppen var det mest udbredte, til at 4 annoncer blev mere udbredt.

På samme tid har annoncerne en masse ”rich features”, altså ad extensions, såsom site-link extension, hvor man får en oversigt med relevante interne links på annoncesiden lige under annoncen.

Dermed fylder resultaterne mere, og med 4 frem for 2 eller 3 annoncer i toppen, ser man altså flere af de betalte annoncer inden man når til de organiske søgeresultater.

Dette er især betydningsfuldt for søgeord hvor der er meget konkurrence om annoncerne, og hvor man dermed har opprioriteret rollen af de betalte annoncer i toppen af søgeresultaterne.

Dette betyder også der samlet set er mindre plads til annoncer på søgeresultatssiderne, da der før var plads til 8 i siden og 3 i toppen. Da man nu ser op til 4 annoncer i toppen og 3 i bunden, er det samlede antal altså kun 7, og det er især annoncørerne med de højeste positioner der nyder godt af dette.

Centrale pointer

  • AdWords/betalt annoncering får højere betydning endnu for konkurrenceprægede søgetermer
  • Konkurrencen indenfor betalt annoncering stiger, hvilket øger vigtigheden af den rigtige AdWords strategi, et større AdWords budget og en højere Quality Score, derunder især (mobil)optimering af landing page.

Handlingsplan

Tjek din Quality Score på din AdWords kampagne – hvis den ikke er i top, vil du klare dig rigtig dårligt, selv med betalt annoncering, i fremtiden.

Brug mange landingssider – hvis du kun bruger en landingsside til alle dine søgetermer, er du ikke relevant nok.

Tjekliste

Bruger du det mest relevante format og ad extensions i din annonce?

Er din load speed hurtig nok?

Har du sørget for teksten i dine landingssider matcher søgetermerne og annonceteksten?

Er landingssiden tilpasset til dit segment – besvarer den f.eks. de spørgsmål de har, og er den optimeret til de enheder de bruger?

Har du brug for hjælp til din AdWords kampagne og landingsside-optimering? Få en gratis konsultation hos HelloSEO

HelloSEO sørger for opsætning af dine AdWords kampagner, og laver løbende vedligeholdelse og optimering, så du får den størst mulige gevinst, for de penge du bruger.

På samme tid tilbyder vi at lade vores erfaring med landingsside optimering komme dig til gode, som nu er blevet et endnu vigtigere aspekt af hvordan søgemaskinerne placerer dine annoncer online. Uden de rigtige landingssider får du ikke halvt så meget ud af dit budget.

RankBrain: Google’s sproglige hjerne

Skriver du som en maskine?

RankBrain er en opdatering på Google’s brug af maskinlæring, og der har været meget delte udmeldinger om denne. Google har anvendt elementer af maskinlæring til forskellige funktioner i mange år, blandt andet for bedre at kunne sortere og matche søgninger med relevante resultater.

Frem for blot at tage de søgeord folk skriver og vise søgeresultat der bogstaveligt matcher de termer, handler det altså Google om at blive bedre til at genkende hvilke resultater der rent faktisk er relevante baseret på en helhedsvurdering.

Et afgørende element af denne er forståelsen for selve intentionen i søgningen.

RankBrain tilfører en maskinel forståelse for søgninger og søgetermers relationer til forskellige intentioner og søgeresultater – og her bruges RankBrain til at forudsige hvilke resultater der er relevante for søgetermer.

Det diskuteres hvor meget betydning opdateringen har for rangeringer, men overordnet kan det have en positiv indvirkning på rangeringen af indhold, der ikke anvender keyword stuffing, men koncentrerer sig om relevant indhold.

Centrale pointer

  • RankBrain øger Google’s semantiske forståelse, som medvirker mere korrekt klassificering af indhold.
  • Dette er højst sandsynligt positivt for indhold ”der giver mening”, som bruger mange relaterede, relevante termer, og negativt for indhold der overordnet har en for svag relevans for en søgeterm, og ikke inkluderer nok meningsfulde, relevante/relaterede udtryk

Handlingsplan

Fokuser mindre på søgetermer, og fokuser mere på at skrive dit indhold naturligt og med variation

Anvend derimod så mange relevante naturlige termer som muligt, der har en stærk relation til emnet i dit indhold.

Tjekliste

Er dit indhold skrevet med en stærk semantisk relation (ikke bogstaveligt matchende) til de søgetermer du gerne vil have fat i?

Anvender dit indhold relevante termer, som er betydningsfulde og anvendte indenfor emnet/topikken?

Udspringer dit indhold fra konceptet, emnet, eller intentionen bag søgetermen, fremfor søgetermen?

Har du brug for hjælp til at søgemaskine-optimere dit indhold? Få en gratis konsultation hos HelloSEO

HelloSEO tilbyder hjælp til SEO, derunder SEO optimering af dit indhold, og produktion af nyt indhold gennem bloggng & content marketing. Vi lægger en strategi for dit indhold baseret på research og sørger for dit indhold tiltrækker de rigtige kundesegmenter og fører til flere resultater for din virksomhed.

Lad os hjælpe dig på vej!

 

Google Panda: kvalitetsindhold i centrum

Er dit indhold for tyndt?

Google Panda var en opdatering der oprindeligt rullede ud i 2011, men har fået mange opdateringer siden, senest i juni 2015.

Opdateringen var officielt rettet mod ”tyndt” eller lav kvalitets indhold, og ramte i praksis mange ”content farms”, som er sider der laver omskrivninger af andet indhold, rettet mod populære søgninger.

I kraft af Google Panda er ikke kun kopiering men også omskrivning af andre siders indhold blevet et totalt no-go. Hvis man ikke tilfører indhold noget som helst nyt eller originalt til et emne, anses det for at være spam og vil påvirke siden der publicerer det negativt.

Det indhold man finder i Google’s søgeresultater i dag er af en meget højere kvalitet end inden Google Panda oprindeligt rullede ud, blandt andet takket være Google Panda.

Centrale pointer

  • Lav altid indhold med tanke på at tilføre emnet noget originalt, eller som har en unik værdi for din virksomhed eller dine kunder, fremfor at kopiere andre
  • Omskrivning og produktion af ”lav kvalitets” indhold, selvom det ikke er direkte kopieret, er anset for at være spam og skader dine rangeringer

Handlingsplan

Læs Google’s oprindelige guide i forbindelse med Panda, til at bygge sider af høj kvalitet

Overvej hvordan du kan tilføre et personligt eller unikt element, til det indhold du producerer

Hent inspiration fra andre, men brug aldrig direkte omskrivninger

Prøv at forbedre fremfor at efterligne andres strategi

Tjekliste

Har dit indhold et unikt element, som tilføjer mere værdi end omskrivning?

Indeholder dit site indhold som er for direkte omskrevet fra konkurrenter, bøger, blog indlæg, eller indlæg på sociale medier?

Har du brug for hjælp til at skrive indhold? Få en gratis konsultation hos HelloSEO

HelloSEO tilbyder hjælp til blogging, content marketing og SEO optimering, og vi sørger for at lægge en strategi baseret på markedsresearch, som fører til større engangement blandt dine kunder, hvilket fører til bedre resultater for din virksomhed.

 

Google Penguin: nye regler for linkbuilding

Slut med beskidte linkbuilding strategier! Er du i farezonen?

Google Penguin blev første gang rullet ud i 2012, og målet var her websites der anvender forbudte linkbuilding strategier, specifikt at øge antallet af links der peger på et website, for at udnytte at Google anvendte dette som en af de vigtigste rangeringsfaktorer.

Konsekvensen af Google Penguin er at Google nu kigger meget mere nuanceret på links, og autoriteten af de sider der linker til et website er det afgørende.

Antallet af links betyder ikke længere noget set adskilt fra kvaliteten af linksne, og om linksne er ”naturlige” eller uden for kontekst/kunstige.

Tværtimod vil links der fremstår kunstige (for mange på for kort tid eller irrelevante) eller kommer fra sites med indhold af lav kvalitet, nu skade rangeringen af et website

Algoritmen kigger på procentdelen af gode links modsat dårlige links, hvor gode links er sites der har høj kvalitets indhold, er relevante og linker naturligt og frivilligt til dit site.

Dette kan f.eks. opnås ved simpelthen at skabe presseomtale gennem værdigivende events, ved at engagere nøglepersoner der har indflydelse indenfor din industri eller på sociale medier og som beskæftiger sig med dit emne, samt ved at skabe indhold der er så værdigivende at andre deler dine links og gode websites linker til det selv.

Centrale pointer

  • Undgå dårlige links som pesten, og fokuser på gode links
  • Linkbuilding handler om værdigivende kommunikation, ikke snydeteknikker

Handlingsplan

Lav en liste over nøglepersoner – sociale blogs, industrielle eksperter, skribenter, journalister m.m., der er interesserede i dit emne, og få dem til at anmelde en af dine produkter f.eks., eller engagér dem på anden vis

Definer din kundebase

Skab indhold andre dele. Fokuser på virkelig at hjælpe dine brugere!

Arrangér events der fører til presseomtale

Tjekliste

Har du dårlige links fra tvivlsomme kilder der trækker dine rangeringer ned og skader dit brand? Brug Google’s disavow backlinks (afvis links) redskab, til at fjerne disse

Har du styr på dit flow af backlinks over tid?

Har du en naturligt opadgående udvikling i den eksterne omtale af dit site?

Har du brug for hjælp til linkbuilding? Få en gratis konsultation hos HelloSEO

HelloSEO laver en komplet analyse af din linkbuilding situation, og lægger en konkret strategi og handlingsplan baseret på data indenfor din industri, til hvordan du kan forbedre din virksomheds omtale og få bedre rangeringer på søgemaskiner, og et større flow af kunder.

Lad os hjælpe dig på vej!

 

Google Phantom eller ”Kvalitetsopdateringen”

Skjulte ændringer på Google?

Google Phantom var en opdatering i 2013 som ikke officielt er blevet bekræftet af Google, men som betød målbare ændringer i søgeresultaterne. Nogle sider fik en 60% reduktion af deres organiske trafik fra dag til anden.

I 2015 blev Phantom 2 rullet ud og bekræftet, og Phantom 3 i november (som dog er ubekræftet). Phantom 2 kalder Google selv for ”kvalitetsopdateringen” – og hvad betyder så dette?

I store træk slår denne opdatering ned på sider som Panda ikke fangede, og som har alvorlige problemer med kvaliteten af indholdet.

Her snakker vi f.eks. om ”tag sider”, sider der kun indeholder tags og som var blevet indekserede af Google. Nogle af disse sider rangerede højt inden Phantom 2 opdateringen. På samme vis, også sider der viser søgeresultater – også sider der ikke bør indekseres.

Udover dette, er der også tale om ”clickbait” sider med tyndt indhold, i et omfang af et par få afsnit, samt kombinationer af mange videoer. Store mængder dårligt bruger-genereret indhold, såsom kommentarer der enten er spam, forældet eller simpelthen ubrugeligt, blev også ramt.

Andre sider der blev ramt inkluderer sider der blander reklamer og indhold sammen for at snyde brugere, bruger for mange reklamer og forstyrrende popups.

Centrale pointer

  • Phantom er en fortsættelse af Panda
  • Retter sig mod lavkvalitetsindhold

Handlingsplan

Sørg for at din side ikke har indekseringsfejl, såsom indeksering af tag-sider og søgeresultater.

Sørg for ikke at overfylde dit website med reklamer.

Bland aldrig reklamer og indhold sammen for at snyde folk til at klikke.

Slet spam i kommentarsektioner eller andet brugergenereret indhold af dårlig kvalitet.

Vi håber, at denne SEO Guide  har hjulpet dig til et bedre indblik i, hvilke faktorer der spiller ind i forhold til nutidens online markedsføring. Man skal tage højde for alle disse algoritmiske opdateringer fra Google, når man lægger sine digitale strategi for sin virksomhed.

Vi er klar til at assistere dig i processen, så du kan fokusere på det, du er god til – At drive din forretning.

Har du brug for hjælp til at kvalitetssikring af dit site, samt teknisk optimering? Få en gratis konsultation hos HelloSEO

HelloSEO tilbyder teknisk optimering af dit site, hvor vi sørger for der ikke kan opstå indekseringsfejl som skader dine rangeringer, samt sørger for at elementer af lav kvalitet samt spam fjernes og filtreres ud af dit site.

Kontakt os og få en case-by-case vurdering af hvad vi kan gøre for dig, og hvordan det vil påvirke din virksomhed og dens indstrømning af kunder.

1 reply

    Trackbacks & Pingbacks

    1. […] I dag benytter Google RankBrain og algoritmiske opdateringer som Google Penguin, Google Panda og Google Phantom. Du kan læse vores artikel om de forskellige essentielle opdateringer fra Google her. […]

    Leave a Reply

    Want to join the discussion?
    Feel free to contribute!

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *