SEO Optimering i WordPress

Udfordringer med SEO i WordPress? Læs guiden:

WordPress har et udbredt ry for at være et SEO-venligt CMS, og WordPress er også relativt godt ud af boksen i forhold til SEO, men dette er ikke tilstrækkeligt. I sit udgangspunkt kan man sætte WordPress op med en standard konfiguration og vil da støde ind i en lang række mangler, når det kommer til SEO.

Uden mere specifik opsætning og viden omkring SEO generelt skal man ikke gøre sig forhåbninger om at konkurrere SEO-mæssigt. CMS systemer har primært det sigte at administrere indhold og distribuere forskellige former for brugerdrevet funktionalitet og plugins, og dermed er det altså også relevant at anvende plugins til SEO.

Det er dog helt rigtigt, at WordPress giver gode konfigurationsmuligheder for at øge SEO venlighed, og at der eksisterer plugins til WordPress som gør det meget nemmere at administrere sin søgemaskine optimering.

Og det er præcis hvad vi vil gennemgå i denne guide. Dels vil vi kigge på de grundlæggende elementer af din side som er relevante for SEO, og dels vil vi kigge på de mest relevante plugins du bør kende og bruge.

Overvejer du at bestille SEO hjælp, så kontakt os fra vores kategoriside for SEO her.

Fokuser på et søgeord for din side og dine indlæg

Vi anbefaler at du fokuserer på et søgeord til din hjemmeside, som har en direkte relation til dit værditilbud, og som du kan beskrive med dine unikke fordele. Søgeordet eller søgefrasen inkluderes altså f.eks. i din sidebeskrivelse i WordPress, og indgår i den beskrivelse du bruger om dit website f.eks. i overskriften for dit website, dit logo, i titel-tags m.m.

Det vigtigste er at det relevante søgeord indgår i beskrivelsen; beskrivelsen behøver ikke udelukkende være søgeordet eller søgefrasen.

Det første sted at starte for at komme igang med at researche relevante søgeord er Google’s værktøj Keyword Planner eller Søgeordsplanlægning. Her kan du søge efter søgeord ved hjælp af en sætning der beskriver dit website, eller blot ved at indtaste dit websites domænenavn, og så finder Google selv relevante søgeord.

Der er mange andre redskaber og meget andet at sige om søgeordsplanlægning og research, f.eks. analyse af konkurrencesituationen på de organiske søgeresultater for forskellige termer. Her kan det give mening at kigge på resultaterne for et givent søgeord, analysere de sider der rangerer højest og kigge på hvad de gør rigtigt og forkert indholds og SEO-mæssigt.

Hvis stortset alle søgeresultaterne gør alting rigtigt, er konkurrencen hård; hvis du kan finde flere eksempler hvor du selv kan se potentiale for optimering af enten indhold eller SEO, er det sandsynligvis et godt søgeord at prøve at rangere på og bruge i din beskrivelse.

På samme måde er det relevant at fokusere på et søgeord for det enkelte indlæg og inkludere dette i indlægstitlen, samt at bruge det enkelte gange i underoverskrifter eller indholdet selv, hvor det er relevant – men så heller ikke mere. Overanvender man søgeordet, bidrager det ikke til rangering, men sænker kvaliteten af ens indhold og tolkes som spam. Dette kaldes også ”keyword stuffing” og er et no-go.

Plugins:

Yoast SEO gør det muligt at optimere dine indlæg og indholdssider i forhold til et søgeord. Yoast SEO viser under hvert indlæg en analyse af indlægget, med påmindelser som f.eks. om du har inkluderet søgeordet i titlen. Fokus søgeordet for det enkelte post indtastes i feltet ”fokus søgeord / sætning”, som ses nedenfor.

Yoast

Ud fra dette fokus søgeord som du selv vælger baseret på research med f.eks. Google’s søgeordsplanlægningsværktøj, analyserer Yoast SEO så dit indhold. Her vil Yoast SEO nævne nogle vigtige parametre, såsom hvor høj søgeords densitet eller keyword density der er i dit post.

Søgeords densitet er hvor høj en procentdel dit søgeord udgør af dit indhold. Den optimale densitet efter Google Panda opdateringerne ligger på et sted mellem 0.5% og 2.5%. Det vil altså sige søgeordet kun skal nævnes sparsomt, i forbindelse med titlen, introduktionen til indlægget, underoverskrifter, konklusionen, eller lignende steder hvor det passer naturligt ind.

Permanente links og URL

Permalinks er de URL-adresser WordPress/dit CMS system laver for dine indlæg.

Hvis du kigger på URL adressen for dette indlæg, er det https://helloseo.dk/seo-optimering-wordpress/

Den normale indstilling for permalinks i WordPress er at lave links der ser således ud: https://helloseo.dk/?p=49

Dette er selvfølgelig meget udslagsgivende, fordi den øverste link adresse inkluderer titlen på indlægget, hvilket gør linkeligt forståeligt og menneskeligt læseligt.

Det sidste inkluderer en mere teknisk instruktion til CMS-systemet om ID’et på indlægget der skal vises. Dette har som sådan ingen relevans, for de personer der skal klikke på linket, og gør det umuligt at se på linket i sig selv, hvilket indlæg det peger på.

For at ændre indstilingerne til optimale permalinks, behøver du blot at gå ind i Indstillinger>Permalinks i WordPress kontrolpanelet.

Her er det næstsidste mulighed, dvs ”Navn på indlæg”, (eller blot /%postname/) der giver det første resultat.

WWW i din URL?

I Indstillinger>Generelt skal du tage stilling til om din side skal vises som http://www.dinside.dk eller http://dinside.dk – altså med eller uden www foran dit domænenavn i URL adressen.

Dette er samtidig en indstilling der skal konfigureres korrekt i Google Search Console. Se her Yoast SEO’s demonstration med skærmbilleder.

HTTPS

Det kan anbefales at anvende HTTPS (SSL), eller krypterede forbindelser til dit website, hvilket kræver et SSL certifikat som du enten selv bestiller eller bestiller gennem din udbyder. Kryptering er til for at øge sikkerheden og skjule de data der bliver overført mellem dine besøgende og dit website, fra uvedkommende.

Dette er mere essentielt jo mere dit segment lægger vægt på sikkerhed, som ved online e-handelskoncepter og andet, men giver også en lille rangeringsfordel fra Google’s side. Snak med din hosting udbyder om opsætning af SSL certifikat, hvis det er relevant.

Plugins:

Vi anbefaler pluginnet Redirection, som har over 500,000 aktive installs.

Pluginnet sørger for automatisk at tilføje en 301 omdirigering, når et indlæg’s URL ændrer sig, og tillader dig på samme tid at tilføje omdirigeringer manuelt. Førstnævnte sørger for at du ikke mister trafik, når du ændrer på navnet for et indlæg enten individuelt eller pga. du ændrer permalink indstillingerne.

Samtidig kan dette også f.eks. være relevant i forhold til backlinks der peger på en forkert URL adresse, at du manuelt kan lave 301-omdirigering på det pågældende link til den rigtige adresse for indlægget.

Title tag

Titel tagget er det tag der i HTML fortæller webbrowseren hvad titlen er på et website, hvilket som regel fremgår i titlen på vinduet eller fanebladet.

Titel tagget er dermed også den mest grundlæggende overskrift for dit indhold, og man kan derfor tænke på det som den vigtigste faktor på din side, der fortæller en søgemaskine og en person der læser søgeresultater, hvad indholdet på det pågældende indlæg handler om.

Søgemaskinerne er selvfølgelig med tiden blevet bedre til at tage højde for mere og mere af indholdet og dets læseres adfærd, for at kategorisere det mere dybdegående. Men det gør også netop at en forkert titel er et dårligt signal, da det er nemt at kategorisere det reelle indhold.

Samtidig er en relevant og rammende titel vigtig fordi det er den folk der søger på indholdet som regel ser, og skal klikke på. Inkludér derfor det vigtigste søgeord i dit title tag.

Brug Moz.com’s preview værktøj, til at se hvordan en titel ser ud i Google’s søgeresultater. Her kan det nævnes at kun de første 50-60 karakterer af et titel tag vises.

I titel tagget er det også vigtigt SEO mæssigt, at fokus søgeordet for dit website fremgår inden navnet på din virksomhed eller website; i et indlæg bør kun titlen på indlægget fremgå.

Plugins:

Yoast SEO er det plugin vi anbefaler til de fleste SEO funktioner, herunder også title-tags. Med over 1 million aktive installs og omkring 1400 5-stjerne vurderinger, er Yoast SEO en af de mest foretrukne og nyttesfulde SEO plugins til WordPress.

Med Yoast SEO kan du fra WordPress kontrolpanelet, under SEO>Titler & Meta brugertilpasse alle de indstillinger du kunne ønske for titler. Herunder kan du lave forskellige titel skabeloner for forskellige indholdstyper.

Disse baseres på variable som har to %-symboler før og efter variabel-navnet. Datoen for et indlæg og sider har f.eks. variabelnavnet %%date%%. Hvis man indsætter denne variabel som titelskabelon for indlæg, får alle indlæg således deres respektive dato som titel (ikke ønskværdigt).

Her kan du se Yoast SEO’s variabelliste.

Afhængig af situationen, kan forskellige strategier give mening. Men her er vores generelle anbefalinger for titler.

Yoast2

Forside: %%sitedesc%% %%sitename%%

Din primære side beskrivelse (konfigureres i Indstillinger->Generelt under ’Beskrivelse’) bør afspejle en søgefrase/søgeord med relevans for dit værditilbud, gerne kombineret med dine unikke fordele.

Yoast3

Indlæg titel: %%title%% (findes under indholdstyper)

Her anbefaler vi at det kun er titlen på indlægget der bruges som side titel.

Side titel: %%title%% %%sitename%%

Faste sider på dit website med grundlæggende information anbefaler vi, grundet deres officielle karakter, også inkluderer sidenavnet.

Meta beskrivelser

I søgeresultaterne på Google fremgår der et udsnit af tekst under hver side-resultat. Dette udsnit af tekst kan kontrolleres fra din egen WordPress side gennem meta-beskrivelse tagget, som søgemaskinerne bruger til dette formål.

Der kan også tilføjes relevante søgeord til meta-beskrivelse tagget, men dette er ikke noget søgemaskiner som Google kigger på primært, længere. I stedet kigger de mere på indholdet på dine sider generelt og brugereradfærd, for at rangere dem i forhold til forskellige søgeord.

Læs vores SEO Guide til Google’s algoritmeopdateringer for mere information om dette.

Det der i stedet er primært relevant nu, for meta beskrivelsen, er dens påvirkning på brugeren der ser den i søgeresultaterne. At kommunikere budskabet i sidens meta beskrivelse klart og fangende, er dermed et af de vigtigste SEO redskaber, for at få folk til at klikke på din side’s link, og dermed få mere traffik gennem søgemaskinerne.

Det er altså din click through rate (hvor mange der klikker ud af hvor mange der ser din side i resultaterne) på dine organiske rangeringer, som meta beskrivelserne er vigtige for.

Plugins

Til dette formål anbefaler vi igen Yoast SEO, som tillader dig at skrive unikke meta beskrivelser i hvert indlæg på dit WordPress site i en snippet-editor under dine indlæg. På samme tid indsætter Yoast SEO automatisk en meta beskrivelse baseret på indlægget, eller du kan konfigurere pluginnet til at indsætte en skabelon for metabeskrivelser f.eks. baseret på kategoribeskrivelsen under Titler og Meta>Indholdstyper.

For at indsætte kategoribeskrivelse som skabelon for metabeskrivelse for indlæg i den kategori, indsættes %%category_description%% i ”Skabelon til metabeskrivelse” for Indlæg.

Yoast4

Under normale omstændigheder, anbefales det dog at skrive unikke meta beskrivelser for dine indlæg, hvis du ønsker at vække folks interesse og rangere på søgemaskinerne med det pågældende indlæg.

Dette gøres ved at gå ind og redigere det enkelte indlæg igennem WordPress, som i eksemplet med søgeordsoptimering af det enkelte post.

Under indlægget er Yoast SEO boksen, hvor man skal klikke ”rediger snippet”, som ses nedenfor.

Yoast5

XML Sitemap

XML Sitemaps er en liste eller et ”kort” over alt indhold på din hjemmeside, som din hjemmeside kan bruge til at fortælle Google og andre søgemaskiner at din side er blevet opdateret. Dette sørger for at søgemaskinerne automatisk og effektivt finder dit indhold.

Det giver også større kontrol over hvad der skal indekseres og hvad der ikke skal, da indhold også kan udelukkes fra sitemap.

Når du bruger Yoast SEO er sitemaps slået til som standard. Indlægskategorier der bruges internt til rapporter m.m. kan ekskluderes fra sitemap og indeksering slås fra, som ses nedenfor, i indstillingerne i Indlæg>Kategori>den enkelte kategori.

Yoast6

Endvidere kan pluginnet Simply Exclude bruges til at ekskludere indlæg og indlægskategorier fra at fremgå i søgeresultater og widgets hvis disse’s indhold alligevel er skjulte og de ikke er inklusive i sitemap.

Sidestruktur: brødkrummer, headings, relaterede posts & tags

Det er vigtigt at anvende brødkrummer, da disse gør det nemmere for besøgende at navigere siden, og lige så vigtigt, gør det nemmere for søgemaskinerne at se sidens struktur. I Yoast SEO slås brødkrummer til under Avanceret>Brødkrummer, som ses nedenfor.

Yoast7

Udover dette, er det vigtigt at anvende headings med h1-tags. Dine indlægs titler skal altid være h1-tags.

Det kan anbefales at bruge relaterede indlæg-plugins, som scanner igennem din indlægsdatabase og viser relaterede indlæg på siden for et indlæg. Dette medfører nemlig at søgemaskiner nemmere finder gammelt indhold, fordi du selv linker til det flere steder.

Der advares generelt imod at overforbruge tags, da disse kan tolkes som spam/keyword stuffing hvis de overdrives. Derfor anbefales det kun at bruge dem i den udstrækning de er relevante og klassificerende for indholdet.

Plugins

WordPress Related Posts plugin anbefales til at vise dine brugere relaterede posts fra din egen side, hvilket medfører dine brugere nemmere finder andet indhold, de er interesserede i. Dette øger ’dwell time’ eller den mængde tid dine brugere er engagerede i din side, og dermed øger det dit brugerengagement. Dwell time er en af de metrikker Google bruger til at rangere dit site, og derfor er dette en vigtig strategi for at udbrede interessen i dit indhold.

Cache og load hastigheder

Det er vigtigt at din side loader hurtigt, både for hvordan søgemaskiner rangerer din side, samt for selve brugeroplevelsen, hvilket påvirker førstnævnte. En langsom load hastighed kan medføre forøget bounce rate (også kaldt afvisningsprocent, hentyder til antal folk der forlader dit website indenfor et kort tidsinterval og ikke går videre til andre undersider).

For at forbedre dine load hastigheder anbefales det at installere et caching plugin. Cache plugins fungerer ved at generere statiske html-filer ud fra en dynamisk WordPress hjemmeside som normalt genereres af PHP-programkode, hvilket er flere størrelsesordener mere server-takserende, end at servere HTML-filer, som ikke kræver at der skal ske forbearbejdning på server-siden.

På samme tid tager de højde for at vise de dynamiske elementer, der hvor de er relevante, som f.eks. når man interagerer direkte med websitet som bruger, og desuden serverer den altid nye opdateringer på sider der opdateres, så man alligevel på brugerenden får en frisk udgave af siden.

Plugins

Vi anbefaler WP Super Cache som er et relativt brugervenligt cache plugin der kan forbedre load timer dramatisk. Efter pluginnet er installeret, skal man gå ind i Indstillinger>WP Super Cache og slå caching til.

Brug for professionel hjælp til SEO optimering?

Selvom du følger alle trinnene i denne og andre guides, kan det være overvældende og svært at få overblikket, hvis man står og skal administrere et website for en virksomhed, som gerne skulle trives i bedste velgående og vokse, uden professionelt kendskab til online marketing.

På samme tid er det svært at finde hoved og hale i de råd man får, da eksperter også kan være uenige – eller ihvertfald kan have flere tilgange til at løse det samme problem.

Hos HelloSEO anvender vi de mest industrielt accepterede standarder indenfor online marketing og er Google Partnere, så du kan stole på din virksomhed får den mest kompetente konsultation.

Det er næsten altid bedre for din virksomhed at benytte dig af en troværdig SEO specialist der kan lave en grundig analyse, og implementere en effektiv SEO-optimering af dit website, end at gøre alting selv, hvilket distraherer dig fra at udføre din virksomheds aktiviteter.

Ved at lave en on-site SEO analyse på dit eksisterende website, vil vi kunne se præcis hvilke unikke problemer netop dit website har, og afhjælpe problemerne med en komplet løsning, så du ikke skal bekymre dig om dem, men i stedet kan fokusere på at drive din virksomhed.

I denne sammenhæng vil vi kigge på din grundlæggende site struktur, søgeordsdensitet og rangeringer, samt søgeordsresearch fra dit specifikke marked, der er relevant for din virksomhed. Vi kigger på din linkstruktur, dine loadhastigheder, meta beskrivelser og meget mere, og vurderer hvad der skal optimeres. Med disse informationer kan vi sørge for dit site rangerer højt for de relevante søgeord, og du får den trafik du fortjener.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *