Hvem er Generation Z?

I vores daglige færden hører vi meget om de såkaldte Millennials, og hvordan de unge generationer skiller sig ud fra deres forældre. Problemet er, at Millennials nu er mellem 24 og 37 år gamle. De er ikke længere de nye i klassen. Det anslås at 40 % af forbrugerne i 2020 hører til den nye generation Z.

I denne artikel fortæller vi dig først hvad der karakteriserer generation Z og derefter går vi dybden med markedsføring på baggrund af denne information. Vi slutter af med en top 10 liste over de vigtigste tanker bag målretning af markedsføring til generation Z.

Hvad betegner Generation Z?

En af de centrale karaktertræk ved generation Z, er at de er 100% digitalt integrerede – De har aldrig oplevet en verden uden internettet og Smartphones. Det har en lang række betydninger for hvordan Z’erne ser verden og interagere. F.eks. er de sociale medier en grundlæggende del af deres liv, da de aldrig har været foruden.

Den naturlige adgang til internettet og sociale medier betyder at Z’erne finder og sluger information i et tempo, som kun få kan holde trit med. Interessen, for et emne eller produkt, bliver derfor skabt og mistet, langt hurtigere end vi ser hos tidligere generationer.

Brugen og tilstedeværelsen af de sociale medier betyder, at generation Z er langt mere opmærksomme om deres eget brand. Derfor er de ikke er interesserede i at dele oplysninger om dem selv, og vælger medier som Instagram, Snapchat og Whisper, fremfor Facebook.

På et mere personligt niveau, så er denne generation stadig meget unge, og det betyder at meninger fra forældre og venner har stor betydning når det kommer til at tage beslutninger.

Generation Z, Top 10, Sociale medier, Social Media, Markedsføring

De sociale medier er integreret i generation Z’ernes interaktion og identitet, i en langt højere grad end de ældre generationer.